Vill inte, tänker inte

Jag fick tillbaka en uppsats igår. Den hade blivit responsad. Analyserad och sönderdelad till minsta lilla punkt. Nja. Inte så djupt, nej. Den var bara igenomläääst. Hehe.

Saken var den att jag inte ville ändra en grej som jag blivit tillsagd att ändra. Läs:

Siffror som säger mer än ord. 

I den där meningen hade siffror fått en ring runt sig. Det stod att det inte var rätt ord. Det stod att när man skriver siffror menar man själva siffran. Alltså tecknet i sig. När man vill mena ett nummer, då ska man använda ordet tal. Det gillade inte jag, minsann. Meningen skulle alltså bli såhär:

Tal som säger mer än ord.

HA! Det låter ju fel. Fel, fel, fel, som Brasse skulle sagt. Nu låter det ju som om jag menar ETT TAL. Ett tal som man TALAR ut.

Jag vill inte ändra.


Utanför dörren står gröten och ångar,
åtta nissars intresse den fångar.
Under stigande hunger fatet de nalkar,
en stackars nisse på kanten halkar.
Han sliter, han kämpar, han svettar sig blöt,
men sjunker likväl ner i kvicksandslik gröt.
 
To be continued.


Kommentarer
Postat av: cissi

Tycker inte heller att du ska ändra. Det blir ju... fel. Som du säger får 'tal' helt fel betydelse. Nej, behåll siffror tycker jag :D

2008-12-11 @ 19:59:49
Postat av: mathilda

Yeaah, jag lämnade in den oändrad :D

2008-12-12 @ 15:36:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0